Mur Berliński… na Dolnym Śląsku. [FILM+FOTO]

40 betonowych płyt z rozebranego muru berlińskiego stanęło na łące pod lasem niecałe 50 km od Wrocławia. Choć trudno w to uwierzyć, ale dziś to największa tego typu kolekcja na Świecie. Kto ją postawił i w jakim celu? Jak wygląda dziś? Zobacz to ciekawe miejsce na Dolnym Śląsku!

Jak będziesz wracał, to zjedź w Sosnówce na polną drogę za stadniną koni. Zobaczysz na łące pod lasem mur berliński – rzucił mi na odchodne Marek, kolega z pracy, przed moim wyjściem z biura. Pomyślałem, że to dość abstrakcyjne hasło. Z biegiem kilometrów mocno mnie zaintrygowało.

Mur Berliński  – Sosnówka

Że jak? Mur berliński na wsi? W Polsce? Wracając ze spotkania służbowego wiedziałem, że będę przejeżdżał przez Sosnówkę koło Wrocławia. Postanowiłem, że poszukam miejsca o którym mi opowiadał. W samej wsi nie ma żadnych drogowskazów, które prowadziłyby do tego miejsca. Trudno je odnaleźć.

Jak zwykle w takich momentach pomyślałem, że przecież w lokalnym sklepiku na pewno znają ten obiekt i skierują mnie we właściwym kierunku. Nie myliłem się.

Ale dwie Panie, które tam spotkałem, niewiele wiedziały o genezie tego miejsca. Zgodnie jednak przyznały, że nie pojawia się tu zbyt wielu turystów. Skorzystałem z doskonałej aury tego dnia (Tłusty Czwartek, 28.02.2019 r.) i odbiłem w boczną piaszczystą drogę pełną kocich łbów by przekonać się, jak to w rzeczywistości wygląda. Co zostało z tego, co pojawiło się w latach 90-tych.

Chwyciłem torbę ze sprzętem (Sony Alfa a6300 z jasnym obiektywem Sigma 16mm F1.4) i wskoczyłem na łąkę tuż pod lasem. Jedynym mankamentem było słońce świecące wprost w obiektyw.

Próbowałem ogarnąć jednym spojrzeniem parabolę z betonowych bloków.

Zacznij od początku – odwiedź Berlin na weekend [nasz wpis]

Mur Berliński w  Sosnówce – jak się tam pojawił?

Polski stomatolog z Berlina – Ludwik Wasecki 10 listopada 1989 r. wbija swoje dentystyczne wiertło w mur berliński, który własnie demontowano na jego całej długości. Niemcy chcą się zjednoczyć. Prądu historii nie dało się zatrzymać. Polak chwyta kawałek muru i zabiera go ze sobą:

Wtedy to lekarzowi przychodzi do głowy pomysł, by poprzez sztukę opowiedzieć swoją własną historię„.

Jaką rolę odegrał były oficer enerdowskiej służby bezpieczeństwa Stasi w sprowadzeniu do Polski fragmentów muru? O tym opowiada reportaż, który przeczytasz tutaj.

Mur Berliński – Sosnówka – film

Film zrobiłem aparatem Sony Alfa 6300 wraz z obiektywem Sigma 16mm 1.4. Zobacz w ciągu minuty dość nieoczywistą atrakcje Dolnego Śląska – 50 km od Wrocławia.

Mur Berliński – Sosnówka – jak dojechać?

Dojazd do samej Sosnówki (nie pomyl z tą koło Karpacza) nie powinien stanowić problemu. W samej wsi punktem odniesienia może być lokalny sklep. W pobliżu znajduje się drogowskaz prowadzący do Kolonii 10. Wjazd na tę piaszczystą (zobacz link) drogą zaprowadzi Cię wprost pod instalacje.

Pomocna może się też okazać poniższa mapa poglądowa.

Czy znasz jakieś inne, nieoczywiste atrakcje Dolnego Śląska? Zainspiruj, daj znać w komentarzu. 

 

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.